Koko perheen kulttuuriviikko

Päätaloviikon historiaa

Taivalkosken kotiseutupäivät alkoivat 1974 Joki-Jussin päivinä.

80-luvun alussa nimi muuttui Päätaloviikoksi. Päätaloviikko

on koko perheelle tarkoitettu kulttuuriviikko.

Kalle Päätalo-seura, Päätalo-instituutti ja Taivalkosken kunta ovat Päätaloviikon vastuullisina järjestäjinä yhteistyössä muiden paikallisten yhteisöjen kanssa.

Aikojen kuluessa päivien jatkuvasti monipuolistuvaan ohjelmaan on kuulunut muun muassa lukijatapahtumia,
jäsentapaamisia, näytelmiä, näyttelyitä, konsertteja, seminaareja,työnäytöksiä, kilpailuja ja retkiä Kallioniemeen ja Kalle Päätalon historiaan liittyviin kohteisiin. Viikon ohjelmassa on huomioitu myös tapahtumia perheen pinimmille.

Vuoden 2015 Päätaloviikolla kävi noin 6800 Kalle Päätalon kirjallisuudesta kiinnostunutta.

Vuoden 2016 Päätaloviikolla kävi noin 8500 henkeä

Vuoden 2017 Päätalo-viikolla kävi noin 7100 henkeä

Vuoden 2018 Päätalo-viikolla kävi noin 8294 henkeä

Vuoden 2019 Kalle Päätalo 100 vuotta Päätalo-viikolla kävi noin 10000 henkeä

Vuoden 2020 Päätalo-viikkoa vietettiin virtuaalisesti korona-epidemian takia

Vuoden 2021 Päätalo-viikkoa sävytti vielä korona-epidemia ja sen lisäksi Paula-myrskyn tuhot. Seuran tilaisuuksiin osallistui kuitenkin kymmeniä innokkaita kuulijoita. Päätalo-viikkoa vietettiin ennätysmäisen kuumassa helteessä Paula-myrskyn runtelemissa maisemissa. Myrskyn takia jouduttiin perumaan retkiä, koska raivaustyöt olivat pahasti kesken.

Silti Päätalo-väki oli iloisesti mukana tapaamassa tuttuja ja osallistumassa muihin tilaisuuksiin.

Vuoden 2023 Päätaloviikolla oli runsaasti tapahtumia ja niihin osallistui paljon väkeä. Luvut saamme myöhemmin.

Päätalo-viikko

Päätaloviikko kokonaisuutena oli onnistunut.

Hautausmaakierrokset olivat suosittuja, tiistain kierroksella oli 22 ja perjantain kierroksella 38 osallistujaa. Päätalosta kiinnostuneet ´etelän ihmiset´ halusivat kuulla myös yleistä tietoa ja paikallishistoriaa Taivalkoskesta.

Hannu Kahakorpi kertoi uudesta Päätalo-elokuvaideastaan, joka pohjautuu "Tammettu virta" kirjaan.

Kalle Päätalo-seura ry sai hienon lahjoituksen Raimo Jokisalmelta.

Raimo on toiminut toimittajana ja hän on kirjoittanut vuodesta 1984 asti paljon myös Päätalosta. Hän on myös tutkinut Ii-jokisarjan taustoja, joista mainittakoon esimerkiksi Isokummun taloon liittyviä omistuskiemuroita. Nyt laatikollinen lehtileikkeitä on seuran arkistossa. Suuret kiitokset Raimolle tästä lahjoituksesta!